Városlista

Hírek

2015. Január 19. 11:29, hétfő | Helyi
Forrás: Dombóvári Helytörténeti Múzeum

Izrael a magyar turista szemével

Berger Rudolf decemberben a Dombóvári Helytörténeti Múzeumban tartott előadást az érdeklődők számára a látottakról.

2014 nyarán régi álmom vált valóra, mikor eljutottam Dr. Lehoczky Béla barátommal Izraelbe.

Az utazás előtt vegyes érzelmekkel gondoltam az országra, hiszen, gyakran érkeztek a híradásokból belső feszültségre utaló jelek. Szervezett úton vettünk részt, amely Szentföldi városlátogatásokat és nyaralást ígért. Ennek során az ország nagyobb városait néztük meg, Jeruzsálemet, Betlehemet, Jerikót, Názáretet és Haifát. Fürödtünk a Földközi tengerben és a Holt tengerben. Az időjárás a nyári időszakban a Földközi tenger partján igen kellemes, a vízhőmérséklet is 27 fok körüli. A Holt tengernél, amely a világ legmélyebb pontján van, 420 méterrel a tengerszint alatt a szárazföld belsejében már nem ennyire ideális minden. A levegő 40 fokos a víz pedig 30 fok körüli. Egy köbméter vízben átlagosan 340 kg só van, igen nagy emiatt felhajtóerő, csak lebegni lehet benne.

Jeruzsálem az emberiség egyik szent városa, három vallásnak is van itt jelentős színhelye, a zsidók számára a Siratófal, a keresztények számára a Szent Sír templom és az iszlámoknak az aranykupolájáról ismert Sziklamecset. Nem vallási célból látogattuk meg az országot, de a jelentős vallási szent helyeket is felkerestük. Így Jeruzsálemben megnéztük az Elszenderülés templomát, Betlehemben a Születés templomát, Názáretben pedig az Angyali Üdvözlet templomát is. Betlehem palesztin területen fekszik, nem mindig látogatható a város turistáknak, de szerencsére ottlétünkkor, nem volt a belpolitikai helyzet még túlságosan éles, így bejutottunk.

Ugyanez a helyzet Jerikóval kapcsolatban is, izraeli állampolgárok nem mehetnek a városba, amelyre a város határa előtt jóval egy nagy tábla is figyelmeztet. A várost arabok lakják szegényes körülmények között, egyedüli bevételi forrásuk az idegenforgalomra alapul, így látogatásunknak örültek. A Galilei tó mellett elhaladva a Jordán folyót is megnéztük, amelyik a világ egyik legszentebb folyója, ebben keresztelte meg Keresztelő Szent János Jézus Krisztust.

Továbbutazásunk során eljutottunk Haifába, amely a Földközi tenger partján fekvő fontos kereskedelmi központ. A világ egyik legfiatalabb vallásának a Báhái hitnek a központja is itt található. A Báhái szentély körül egy domboldalon kialakított teraszokon rendezett kert található, igazán szemet gyönyörködtető látvány, amelynek egyes részei turisták számára is látogatható. Hasonlóan a Vatikánhoz állam az államban, nem tartozik Izraelhez.
Jeruzsálemben felmentünk az Olajfák hegyére, ahonnan a legszebb kilátás nyílik a városra. Az óváros befalazott Aranykapuja és az előtte lévő temető is innen tekinthető át legjobban. A Getszemáni kert olajfáiról megállapították a legújabb kutatások, hogy nyolcnak a génállománya közös így egy közös tőről származnak és így életkoruk közel 2000 év.

Az országban bármerre jártunk, nem tapasztaltuk az arab és zsidó lakosság közötti feszültséget, békességben élnek többnyire egymás mellett. A hivatalos programok mellett önállóan tömegközlekedési eszközökkel is bementünk Netanyai szálláshelyünkről egy napon Jeruzsálembe, ahol a Yad Vashem Intézetet és Múzeumot néztük meg. A Yad Vashem jelentése héberül: kéz és név. A világ legnagyobb holokauszt központja a második világháborúban kivégzett zsidóknak állít emléket. A világ igazai fasorában ismert magyar nevekkel is találkozhatunk, de Steven Spielberg Schindler listája filmjéből ismeret Oszkár Schindlernek is itt ültettek fát az emlékére, sőt Jeruzsálemben is van eltemetve.

Az ország állandó militarista övezetben van, a sorállományú katonák a tömegközlekedési eszközökön is éles lőszerrel töltött géppisztollyal utaznak. A hadkötelezettség általános, a 18 éves férfiak 3 évre, a lányok kettő évre vonulnak be, alternatív lehetőség, mint pl. a polgári szolgálat nem lehetséges.

Jártunk kibucokban is, ez a gazdálkodási forma napjainkra fellazult, az ország felépítésében játszottak nagyobb szerepet inkább az elmúlt száz évben.

Az országról szerzett összbenyomásom alapján minden érdeklődő számára javaslom, ha szeretnének többet megtudni Izraelről, azokban az időszakokban, amikor a médiákból nem értesülünk a belső helyzet romlásáról, nyugodtan látogassanak el.

Berger Rudolf

Címkék: izrael

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 18. 08:19, csütörtök | Helyi

„Nyuszikupa” kölyökatlétika versenyt rendeztek Dombóváron

Öröm volt látni a sok lelkes atlétapalántát, akikből talán a jövő bajnokai lehetnek.

2024. Április 17. 07:51, szerda | Helyi

Kitelepítési emléknap Kaposszekcsőn

A Felvidéki kitelepítettek emléknapja alkalmából Kaposszekcsőn 4 település emlékezett meg április 12-én, pénteken.

2024. Április 15. 08:50, hétfő | Helyi

Dombóváron is látható lesz a Néprajzi Múzeum Cigány történetek című utazókiállítása

Istennel talállak, testvérem! Cigány történetek címmel utazókiállítást indított a Néprajzi Múzeum Tiszakarádon.

2024. Április 12. 15:19, péntek | Helyi

Idei második ülését tartotta a Dombóvári Kábítószerügyi Egyeztető Fórum

Az idei évben második ülését tartotta meg április 10-én délelőtt a Dombóvári Kábítószerügyi Egyeztető Fórum.