Városlista
2024. április 25, csütörtök - Márk

Hírek

2012. Február 05. 14:49, vasárnap | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Malévesek búcsúja

Malévesek búcsúja

Este már visszavitték a Malév lízingelt Boeing repülőgépeit az írországi Shannonba.

Nem sokkal este 10 óra után, 3 órával a felszállást követően landolt az első Malév-gép az írországi Shannon repülőterén – derül ki a flightradar24.com online radarképén. Közben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára bejelentette, hogy a tárca vizsgálja egy budapesti központú légitársaság megalakításának lehetőségét.

Völner Pál azt mondta: az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet pedig várhatóan felszámolják. Az a további tárgyalásoktól függ, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba. Orbán Viktor miniszterelnök pénteken reggel azt mondta a Magyar Rádióban, hogy nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

Az első két lizíngelt gép nem sokkal este 7 óra előtt indul el, az első, amelyik felszállt, a HA-LOU lajstromjelű volt, amely a flottában egyedülálló, oneworld festéssel rendelkezik. Az úgynevezett közelkörzeti légiirányítónak a pilóta a bejelentkezést követően azt mondta: „indul a fekete sereg”. A gép, miután megtett egy iskolakört, pár méterrel a repülőtér fölött áthúzott és repülős szokások szerint „elköszönt” az eddigi bázisául szolgáló repülőtértől. A pilóta megköszönte a légiforgalmi irányítónak az évtizedes munkát, és azt mondta: „reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben”.

A Malév megszűnése az államot is nehéz helyzetbe hozhatja a Budapest Airporton keresztül, így újabb százmilliárdos kockázat jelent meg a költségvetés körül.A repülőtér privatizációs szerződésében ugyanis van egy kitétel, miszerint a Malév leállása esetén a jelentős forgalom kiesés miatt 1,5 milliárd eurós, vagyis nagyjából 450 milliárd forintos fizetési kötelezettsége van az államnak a repülőteret üzemeltető cég felé.

Egyes szakértők szerint a nemzeti légitársaság leállásával megszűnhet a Malév tiltott állami támogatása miatt az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség. Az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne. A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt –közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Pénteken 51 járatot töröltek. A Malév-leállás miatt a Budapest Airport még korainak tartotta számszerűsíteni az anyagi kiesést.

Közben az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet. A testület közlekedési szóvivője a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák.

A Malév dolgozói a januári fizetésüket mindenképpen megkapják. Egyelőre állományban maradnak, de az nem dőlt el, hogy jövő héten be kell-e menniük dolgozni. Egyelőre a kárfelmérés indult el. A Külügyminisztériumnak egyelőre még becsült adatai sincsenek arról, mekkora plusz költséget okozott a Malév leállása.

Közben beindult a piacfelosztás. A Wizz Air bejelentette, hogy 66 százalékkal bővíti kapacitásait Budapestről, az utasok száma 50 százalékkal bővül, a jelenlegi 3 helyett 5 repülőgéppel közlekednek, és új célállomásokra indulnak, az első Bukarest lesz. A Travel Service is bejelentette, hogy május elsejétől menetrendszerinti járatokat indít Budapestről. A Brussels Airlines munkanapokon napi három közvetlen járatot közlekedtet Budapest és Brüsszel között. A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét, két héten belül megnyitja budapesti bázisát, ahonnan 31 útvonalra kínál jegyeket. Az ír légitársaság vezérigazgató-helyettese bejelentette azt is, hogy várják a korábbi Malév dolgozók jelentkezését. A Ryanair januárban jelentette be, hogy visszatér Budapestre, akkor 5 új útvonalat terveztek. A Malév leállása miatt azonban a kapacitások növelése mellett döntöttek. A cégnek jelenleg 700 munkavállalója van, de a volt Malévosok átvételével 2000 munkahelyet tudnak megmenteni.

Az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultságuk. Az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak. Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője azt mondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét. Az utazási irodák azon az állásponton vannak, hogy a Malév leállásával előre nem látható esemény, vagyis vis maior történt, amelyért egyik fél sem felelős, ezért az utazási szerződés megszűnt.

Közben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kiadott egy közleményt, amiben azt írják, hogy a kártalanítás és segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a MALÉV menetrend szerinti járatainak leállását megelőzően vásárolták meg, és akiknek az érvényes menetjegye a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Vagy, akik a MALÉV menetrend szerinti járatának leállása napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes MALÉV jeggyel rendelkeznek. A kártérítési igényeket március 31-ig lehet benyújtani.

Bár a Malév hibájából meghiúsult utazások után - és a csőd miatti leállás ilyen - elvileg nem fizet a biztosító, az Európai Utazási Biztosító úgy döntött, hogy a stornobiztosítások teljes összegét visszatéríti, ha az utas kárát korábban nem térítették meg, vagy a jegyét nem használta fel átfoglalással. A külföldön rekedt utasok utasbiztosítását pedig legkésőbb február 6. délelőtt tíz óráig meghosszabbítja. Közben a Légiközlekedési Dolgozók Egyesült Szakszervezetének elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat, sem a dolgozókat a péntek reggeli leállásról.

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt. A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül azt közölte, hogy 'azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva'.

A Malév leállása miatt csak átmeneti visszaesésre számít a Magyar Turizmus Zrt. Jelezték, hogy tárgyalásokat folytatnak a kormányzati illetékesekkel, a Budapest Airporttal, több légitársasággal és a szakmai szervezetekkel annak érdekében, hogy a Malév leállásával összefüggő járattörlések ne okozzanak komoly fennakadást a Magyarországra irányuló beutazó forgalomban.


OrientPress Hírügynökség

Címkék: malév

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

Használtautó-kereskedőt buktattak le az adóellenőrök

Megbukott az adóellenőrzésen az a használtgépjármű-kereskedő, aki nyilvántartásait meghamisítva fiktív kölcsönszerződésekkel fedte el bevételeit.

2024. Április 25. 06:00, csütörtök | Belföld

A kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy áraikat igazítsák a régiós átlaghoz

A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós átlaghoz, hogy a magyar üzemanyagárak ne szakadjanak el attól - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter szerdán.

2024. Április 24. 18:24, szerda | Belföld

IPOSZ konferencia a Digitalizációs Keretmegállapodás megvalósulásáról

Hévízen, az IPOSZ által szervezett konferencián az európai digitális átmenet és a Digitális Keretmegállapodás végrehajtásának fontossága került előtérbe.

2024. Április 24. 14:31, szerda | Belföld

Orbán Viktor: szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő

Budapest, 2024. április 24., szerda (MTI) - Az elmúlt 15 évben felépítettük a munkaalapú gazdaságot, és ma már mindenki tudja, hogy szakmunka és szakmunkás nélkül nincs jövő