Városlista
2024. november 25, hétfő - Katalin

Hírek

2016. Július 17. 21:19, vasárnap | Helyi
Forrás: Kaszás Zoltán

Beszámoló a Dombóvári Tankerület intézményeinek 2015/2016-os tanévéről

Beszámoló a Dombóvári Tankerület intézményeinek 2015/2016-os tanévéről

„Tanításra ismeret, nevelésre hivatás szükséges.” (Karády Ignác)

A tanévről először a számok tükrében. A dombóvári járás területén 10 településen összesen 13 feladat-ellátási helyen működött a tanév során alap- vagy középfokú iskola. A három középiskola közül az Illyés Gyula Gimnázium maradt a Dombóvári Tankerület fenntartásában.
Az állami intézményfenntartó 267 pedagógusa és 84 közalkalmazottja a köz szolgálatában nevelte-oktatta a tanév végéig a 2681 tanulót ( közöttük 8 magántanuló, új jelenségként 18 tanulói jogviszonyt szüneteltető diák; és kb. tucatnyian lesznek, akik a HÍD II. programban kapnak lehetőséget alapfokú tanulmányaik elvégzésére), a tanév során a 2727-es kezdő létszám 46 fővel csökkent. A tanulók száma 202 fővel kevesebb a tavaly év végihez képest, és ez a tendencia folytatódik kb. 2018-20-ig (a csökkenés egyik eleme volt idén a gyulaji iskola és tanulóinak egyházi alapítványhoz kerülése). Összességében kb. egy osztálynyi gyermekkel kevesebb kezdi majd meg alap- és középfokú tanulmányait, az egyik vidéki iskola augusztus 31-ig igyekszik gondoskodni leendő első osztályának indításához a minimálisan elegendő létszámról, a még a tankerülethez tartozó középiskolából 110-en ballagtak el, 96-an fognak érkezni. Az iskolák tanulmányi átlagából számított összesített tankerületi átlag: 4,00 ( a legjobb az Alapfokú Művészeti Iskoláé, attól 1,52-dal elmarad az egyik települési iskola mint leggyengébb), a tankerületi szakos ellátottság összesítve 97,4%, a két dombóvári általános iskolában 100%. A hit- és erkölcstan és erkölcstan órák lefedettsége tankerületi szinten kb. 60/40 %, tehát a tanulók (és szüleik) többsége választja a valamely történelmi (?) egyházhoz kötődő vallási alapú etikai oktatást. A kitűnők száma 168, a tanulószám József Attila Iskola nélküli 6,27%-a, a József Attila Iskolában igazgatói dicséretet kapott tanulók száma 241 az 547-ből; míg az elmarasztaltaké teljes tankerületi szinten 7-tel több a tavalyinál:108, a tanulólétszám 4,03 %-a (tavaly 3,5% volt). Mindezek mégis alátámasztják az ún. egésznapos iskola intézményének jogosultságát: több intézményvezető is (Döbrököz, Kaposszekcső, Kocsola, Kurd, Szakcs) a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra fordítható idő növekedésével magyarázza saját intézménye fenti adatainak javulását. Az igazolatlanul mulasztott órák száma jelentősen csökkent a tavalyihoz képest: 1313 óra (tavaly 2220), azaz 0,49 óra tanulónként (a két véglet azonban igen messze áll egymástól: az egyik nagy iskolában „csak” 695 óra, a dalmandi tagintézményben ugyanakkor 0 óra). A Dombóvári Tankerület szinte valamennyi 1-4. osztályosa részesült napi iskolatej ellátásban, 1-6. osztályosa pedig iskolagyümölcs ellátásban, ezt egészítette ki Kocsolán az önkormányzat napi péksüteménnyel. A fenti bukási és mulasztási adatokat részben magyarázzák az alábbiak: a 2681 tanuló közül 187 (6,96 %) volt sajátos nevelési igényű, tehát valamilyen testi-szellemi fogyatékossággal terhelt gyermek, aki azonban integráltan nevelhető; ugyanitt megemlítendő, hogy egyikük a gimnáziumban most érettségizett közép- és emelt szintű (!) vizsgákat téve jeles eredménnyel. A vidéki diákok kb. 80 %-a (néhol a diákok szinte 100 %-a ingyenesen), a három dombóvári intézményből a belvárosis diákok 80 %-a, az újdombóváriak 53 %-a, a gimisek 18 %-a veszi igénybe a közétkeztetést úgy, hogy Szakcson a diákok több mint a fele, Kaposszekcsőn és Kurdon közel a fele, a József Attilában kb. a negyede, a gimnáziumban az ötöde, a Belvárosiban bő tizede a bejáró ( a József Attilában és Kaposszekcsőn a tanulók kb. negyede „nem körzetes”, előbbibe 19 Baranya megyei diák jár). Az úgynevezett NETFIT mérések eredményei azt bizonyítják, hogy egyértelműen a mindennapos testnevelésnek köszönhető, hogy a 9 mérési mutató alapján növekszik az „egészségzónában” (32-96%) teljesítő tanulók száma.
A törvényi változások miatt továbbra sincs átfogó kép a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számáról, a beszerzett (vidéki települési önkormányzatoktól számszerű) adatok szerint a szociális és egyéb ismérvek alapján a tanulók növekvő hányada tartozik a fenti két kategóriába. A tanév során a diákok 411 megyei, területi vagy országos tanulmányi, kulturális vagy sportversenyen 100 első-harmadik helyet értek el, Dombóvár Város Önkormányzata idén is jutalmazta a három állami fenntartású dombóvári iskola diákjait, közöttük a gimnáziumnak az OKTV országos döntőjében 40. helyet elért tanulóját (a versenyeredményeket árnyalja az egyesületi keretben elért siker: pl. a 17 táncversenyes eredmény). Megemlítendő, hogy a város országgyűlési képviselőjétől a fenti eredményeket elért tanulók köszöntő, gratuláló levelet kaptak.
Kértem az intézményvezetőket, hogy ún. SWOT-analízisben (erősségek-gyengeségek, lehetőségek-veszélyek) összegezzék a tanév objektív és szubjektív tapasztalatait, ezeket olvasva nagyon összecsengenek a beszámolók: innovatív, összetartó, családias légkörű (vidékiek), ill. megosztott, fiatal-elöregedő (dombóvári) nevelőtestületekről szólnak, továbbá tanulói és pedagógus túlterheltségről, tanulói (sőt szülői) motiválatlanságról; több SWOT-ban veszélyként a szülői ellenségesség is megfogalmazódik. Pozitív üzenetek is kiolvashatók voltak a beszámolókból: az egyik tagintézményben tanulók tehetség-térképe készült – nagyon „beszédes”, települési egyesületekkel való szoros együttműködés (pl. „Most Dalmand”), az AMI már említett 5 nagyrendezvénye – köztük az 50 éves zeneiskolai jubileumi program, idegen nyelvi év végi vizsgák (6., 8. o.) és ökoiskolai rendezvények (József A., Belvárosi), élő testvértelepülési és -iskolai kapcsolatok, iskolapszichológus foglalkoztatása, Karácsonyi Kosárlabda Kupa, 54 teljesítési helyen 394 diákot érintő 6118 óra közösségi szolgálat az érettségi előtt ( a 9. N-ből 11-en már 20-30 órát teljesítettek), színházlátogatás (német nyelvűre a gimnáziumból), Apáczais laborgyakorlat, a tanulók 86%-a igényelte az egésznapos benntartózkodást, „Együtt szaval a nemzet”, „tanítás helyett közös tanulás a tanórákon”-elv, HHH-s életvitel program, „Nyitott bíróság” program, stb.
Ez a három eltelt tanév is igazolja az egységes szemléletű állami fenntartás jogosultságát: a minőségi nevelés-oktatás által a fenti hozzáadott érték, tehát a hozott hátrányok és azok különbségeinek leküzdésével az értelmi-érzelmi befogadókészség növelését. E téren fontos kiemelni az azonos típusú iskolák között a döbröközi általános iskola 2012-2015 közötti kompetencia-mérési, zömében pozitív eredményeit; ill. a nyolc osztályos gimnáziumi osztály(ok), inkább negatív eredményeit. Utóbbi – más, jogilag előírt tényezők figyelembe vétele mellett – a köznevelési törvény szerinti fenntartói megfontolást tesz szükségessé legkorábban a 2018/19-es tanév előkészítését illetően. A köznevelési törvény által meghatározott egyik új mutatószám az ún. lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók számontartása: 102 tanuló esett ebbe a kategóriába, az összes diáknak 3,80 %-a ( érdekes módon a közel azonos szociokulturális hátterű Szakcson a tanulók közel 20 %-a, Kurdon nem egész 1 %-a tartozik ebbe a körbe, hasonló trendet mutat az olló a Belvárosi és a József A. között: közel 10 %, ill. alig 1 %; szembetűnő, hogy az önmagát nem „elitiskola”-ként definiáló – a szülőknek még a harmada sem értelmiségi – Gimnázium diákjai között is 0.79 % az arány). A végzős 8. osztályosok mintegy 2/3-a gimnáziumban és szakgimnáziumban tanul tovább, kb. 4/5 az arány a Dombóváron és nem Dombóváron tovább tanulók tekintetében (pl. 13-ból 7-en Lengyelre mennek).
Az állami fenntartás szakmai-tanügyigazgatási értékeléséhez hozzátartozik, hogy 42 (3 intézményvezetői tanfelügyelet) pedagógus minősítés és tanfelügyelet zajlott le több szaktanácsadói látogatás mellett az intézményekben, amelynek eredményeként a Pedagógus I., a Pedagógus II. és Mesterpedagógus fokozatba került több pedagógusunk is. Egyöntetű vezetői és pedagógusi vélemény, hogy az elért minősítéshez képest arányában nagyon nagy volt a befektetett munka (engem történelem tanárként még az igen tisztelt Szőke Sándorné „szakfelügyelt” valamikor 1987 körül, utána semmi ilyesmi nem volt vagy 30 évig), ill. az intézmények mindennapi életében komoly munkaszervezési feladatot jelentett a minősítés napjának megszervezése. A Mesterpedagógus és/vagy szaktanácsadó, minősítő tanfelügyelő címet szerzett pedagógus kollégák kiesett óráinak pótlása külön feladatot jelentett a tanév során. Fontos hír, hogy a tankerület valamennyi iskolája szeptembertől az ún. KRÉTA rendszer e-naplóját fogja használni, ennek előzetes tantárgyfelosztását most töltik fel a felületre az intézmények. Az induló tanévben Kocsolán, 2017-től Döbröközön vezetjük be a német nemzetiségi
nyelvoktatást, így Szakcs kivételével valamennyi 8 osztályos iskolánkban lesz német nemzetiségi nyelvoktatás.
A mindennapos testnevelés felmenő rendszerben való bevezetése további infrastrukturális gondokat okozott és még okoz, a következő tanévben is nagyobb mértékben kell majd igénybe vennünk a DVMSE és magánvállalkozók termeit, továbbra is fontos az úszásoktatás folytatása minden járási intézményünk számára a városi uszodában.
A nagy DDOP-s pályázat (Belvárosi, AMI, Döbrököz, Kaposszekcső) fenntartási ideje 2016. december 31-ével fog lejárni. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ koordinálásával több pályázatban vettek és vesznek részt intézményeink. A Dombóvári Belvárosi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Alapfokú Művészeti Iskolája nyert az ún. NTP pályázaton a „Táncvarázs” nevű projekttel kb. 1.000.000 forintot, a Dombóvári Illyés Gyula Gimnázium a KLIK ún. nagy TÁMOP- 3.1.4-es pályázatán belül lehetőséget nyert mentoráló intézményi program elvégzésére, ami meg is történt, az eszközbeszerzés negatívumai mellett. A Szakcsi Általános Iskola és Kocsolai Általános Iskolája, a Kurdi Körzeti Általános Iskola a TÁMOP-3.3.15-ös, ún. „TEIS” pályázatban, a Dombóvári Belvárosi Általános és Alapfokú Művészeti Iskola székhelyintézménye – a „Belvárosi” – pedig az ún. „TIE” pályázatban vett részt az egészséges életmódra nevelés jegyében. A „Belvárosi” tagintézménye, a Döbröközi Általános Iskola egy sporteszközökből álló csomagot kapott. A pályázati eszközökkel való ellátás sajnos egyik esetben sem éppen szakmai szempontú volt. A 2016/17-es tanévben több intézményünk 7. osztálya részt vehet majd magyarlakta vidékre induló kiránduláson a Határtalanul pályázat keretében, két iskolánk nyert (József Attila és a Művészeti) az ún. NTP-s pályázati kiírásban. Több intézményünket is érintette a TIOP-1.1.1. és 1.1.2., aminek eredményeképpen oktatástechnikai és informatikai eszközökkel gazdagodtak az előző tanévben és e tanév őszén iskoláink: számítógépekkel, laptopokkal, tabletekkel, interaktív táblákkal. A KLIK Központ TIOP-1.1.1-es pályázata keretében minden intézményünk számítógépes tanterme új PC-ket és monitorokat kapott a tavasz folyamán. Több iskola tanulói vettek/vesznek részt Erzsébet-táborban. Az Útravaló-MACIKA program idén kimaradt, de az induló tanévben ismét lehet majd pályázni a tanulmányi és közösségi feltételek igazolt teljesítése fejében jelentős összegű ösztöndíjra.
A tárgyi feltételek részben az „örökölt”, részben az újonnan keletkezett gondok mellett inkább stagnáltak: az Ipari Szakképző Iskola nagybusza sajnálatos módon 2015. október 12-én, máig ismeretlen ok miatt kiégett (szerencsére személyi sérülés nem történt), a szállítási vonalon a Dél-Dunántúli Közlekedési Központ rugalmas segítségével megoldottuk a József Attila bejárós, valamint a vidéki önkormányzatok segítségével az úszásoktatásban résztvevő diákok szállítását. 2016. április 1-jétől a kurdi önkormányzattal kötött megállapodás értelmében az általa a fenntartónak átadott 9 személyes kisbusszal történik továbbra is a bejáró tanulók szállítása. Pályázati elbírálás alatt áll egy dombóvári tornacsarnok építése, az ősz feladata lesz a gimnáziumi tetőfelújítás közbeszerzési eljárása. A döbröközi tornacsarnok és a műfüves pálya, a kurdi művelődési házi felújítás mellett most tavasszal megnyílt Kaposszekcsőn a műfüves pálya. Az idei nyár jelentős felújításai inkább Dombóváron zajlanak: mintegy 4.850.000 Ft-ból (önkormányzat =3.939.000 + fenntartó =661.000 és alapítványi forrás) megtörténik a Gimnázium klubhelyiségének teljes felújítása; mintegy 4.000.000 Ft fenntartói beruházással felújíttatik a József Attila Általános Iskola tornaterme (tetőszigetelés, festés, parketta csiszolás, világítás), közel 1.000.000 forintot költhetett a Művészeti Iskola hangszer beszerzésre, kb. 500.000 Ft-ból új gépeket, eszközöket kapott a Belvárosi Iskola, kb. 400.000 Ft-ból fűtéskorszerűsítést végeztünk a kocsolai iskolában, ugyanitt egy tantermet felújítunk és a régi szárny tető beázását is elhárítjuk, szintén kb. 400.000 forintba fog kerülni a kaposszekcsői iskolában a villamos vezeték felújítása, mindezt a rendeződő financiális feltételek és a tervezett költségvetési tételek tették/teszik lehetővé. Fentiek természetesen azt is igazolják, hogy az állami intézményfenntartó helyi hivatala törekszik a települési önkormányzatokkal a jó együttműködésre, ez olykor abban is megnyilvánul, hogy egy-egy kisebb felújítást jelentő állagmegóvásban az önkormányzat és a tankerület megosztja a költségeket (pl. Attala, Dalmand, Döbrököz, Kaposszekcső, Kocsola, Kurd, Szakcs és idén először Dombóvár.), illetve települési pályázatok benyújtásához ad támogató nyilatkozatot: Attala, Dalmand, Döbrököz, Kurd, Kaposszekcső és Dombóvár.

A köznevelési intézmények mindegyikére igaz, hogy továbbra is szerves részei a települések életének: az ünnepségek nélkülözhetetlen résztvevői ők is akár a falunapon, akár egy nemzeti ünnepen. Jól példázza ezt, hogy a József Attila Általános Iskola szervezte és szervezi az újdombóvári Őszi Fesztivált; a Belvárosi most nyáron megújult aulája egy jótékonysági estnek is helyet adott 2015 októberében; az Alapfokú Művészeti Iskola diákjai a tavalyi 38 után idén 50 közösségi fellépésen vettek részt saját növendéki hangversenyeik mellett, kiemelkedik előbbiek közül a Kaposváron és a DVMSE-ben rendezett „iker” filmzenei koncert. Három nagy és két „kisebb” rendezvény vagy abban való közreműködés fűződik a Dombóvári Tankerülethez a tanév során: 2015 októberében jótékonysági est szervezése egy kárpátaljai falu családjainak megsegítésére, 2015 decemberében „cipősdoboz” ajándékgyűjtési akció ugyancsak e kárpátaljai falu gyerekeinek, 2016. június 3-án a Gimnázium és a Belvárosi diákjainak Meister Éva előadó estje a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából a Művelődési Házban; és végül rendezvényünk volt még a közhivatalokban a karácsony előtti és több iskolában a pedagógus napi „flash mob”, azaz „villámcsődület”.

Dombóvár, 2016. július 15.

Kaszás Zoltán
tankerületi igazgató

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 21. 10:55, csütörtök | Helyi

A Szivárvány Óvoda madár- és méhecskebarát konyhakertje bekerült a legszebbek közé

A Dombóvári Szivárvány Óvoda madár- és méhecskebarát konyhakertje idén bekerült a „A legszebb konyhakertek – Magyarország legszebb konyhakertjei” verseny legszebb 20 kertje közé, és országos díjra jelölték.

2024. November 19. 08:20, kedd | Helyi

A dombóvári rendőrök vasúti közlekedés biztonságáért végzett munkáját ismerték el

A két szervezet együttműködésének keretében a napokban a MÁV Területi Vasútbiztonság munkatársai Szabó Szilvia és Tóth Zoltán részére jutalmat adtak át a vasútbiztonság érdekében végzett munkájuk elismeréseként.

2024. November 18. 13:56, hétfő | Helyi

Ismét az állami gondoskodásban nevelkedő gyermekeket segíti a Coop

Közel 8 tonnányi sajátmárkás élelmiszer adomány érkezett Tolna vármegyébe.

2024. November 18. 10:03, hétfő | Helyi

Jótékonysági akciót szervezett a Dombóvári Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete

Dombóvári Nyugdíjasok Érdekvédelmi Egyesülete hirdetett akciót tagjai között, jótékonysági céllal.