Városlista
2025. július 6, vasárnap - Csaba

Hírek

2012. Április 19. 07:17, csütörtök | Belföld
Forrás: OrintPress

Hajó volt, most roncsdarab – avagy mentési gyakorlat a „Titanicon”

Hajó volt, most roncsdarab – avagy mentési gyakorlat a „Titanicon”

Megnyílt a Titanic 100 című kiállítás, amelyen közel 130 darab olyan tárgyat láthat a közönség, amelyek eddig még sehol nem voltak kiállítva.

A kiállítás különösen a mentésre, az annak során elkövetett hiányosságra hívja fel a figyelmet. Tudták, hogy a Titanic katasztrófája óta kötelező annyi mentőcsónakkal ellátni a hajókat, hogy az összes utas elférjen bennük? A túlélőkkel április 18-án érkezett meg a mintegy négyszáz magyar utast szállító Carpathia New Yorkba, ennek emlékére mentési gyakorlaton vehettek részt a sajtó képviselői a Közlekedési Múzeumban.

„A kiállítótérben a Titanic sétafedélzetének egy részlete elevenedik meg” - mondta a tárlat bemutatóján Drobni Nándor muzeológus. A kiállításon a hajó eredeti darabjaiból, tárgyaiból keveset, inkább relikviákat lehet találni. Vannak olyan tárgyak, amelyek a Titanic részére készültek, de a hajóba végül nem kerültek be, ilyenek a különböző porcelántárgyak. A hajó régi pompáját pedig a testvérhajójáról, az Olympiconról származó tárgyak szemléltetik. Emellett számos olyan tárgyat állítanak ki, amely egy magyar gyűjtőtől származik, aki azonban nevét nem fedte fel. Külön vitrin foglalkozik Dr. Lengyel Árpád magyar orvossal, aki a Carpathia hajóorvosaként a túlélők ellátását irányította.

Nem volt elég mentőcsónak...

Ismert, hogy a hajón utazók egyharmada, kicsit több mint 700 ember élte túl a katasztrófát, az áldozatok száma pedig mintegy 1500 volt. Mindenki megmenekülhetett volna, ám az eredetileg tervezett 60 mentőcsónakból mindössze 20-at helyeztek el a gőzösön esztétikai okokból – ismertette Drobni Nándor. Hozzátette: ez az akkori előírásoknak meg is felelt. A csónakok közül 12 darab 60 személyes volt, 4 kisebb és 4 összecsukható volt. Ez utóbbi fajta egyébként meg is tekinthető a tárlaton. Kevesen tudják, de a Titanic katasztrófája után írták elő, hogy annyi mentőcsónak legyen a fedélzeten, hogy süllyedés esetén az összes utast meg lehessen menteni.

...és nem tartottak mentési gyakorlatot sem

Másik végzetes probléma az volt, hogy az indulás óta a Titanicon nem tartottak mentési gyakorlatot, így tulajdonképpen senki nem tudta, mi a teendő ilyen helyzetben. A tisztek nem ismerték a daru kezelését és nem tudták, hogy a mentőcsónakokat teljes terheléssel is le lehet engedni a vízre, ezért történt, hogy a legnagyobb, 10 méteres és 60 személyes csónakban valójában soha nem ültek be ennyien. Baj volt a már említett négy összecsukható csónakkal is, ezek ugyanis le voltak kötözve, s a vászon a nedvességben meg is duzzadt, tíz erős férfi is alig tudta megfordítani őket. Amennyiben teljes kapacitással kihasználták volna a mentőcsónakokat, úgy becslések szerint 1200-1800 embert is meg lehetett volna menteni – mondta a muzeológus.

Csak egy csónak fordult vissza

Drobni Nándor elmondta, mikor a mentőcsónakok elindultak, a tisztek azt az utasítást kapták, hogy előbb távolodjanak el a hajótól, majd később menjenek vissza túlélőkért. Azonban mindössze egyetlen hajó fordult vissza, amely két túlélőt szedett fel. A mentőmellények az 1-2 fokos vízben csak akkor mentették meg az utas életét, ha 2-3 percen belül felvette őt egy mentőcsónak, máskülönben nem.

Mentési gyakorlat újságíróknak

A tárlat bemutatása után, korabeli mentőmellényt felvéve mentési gyakorlaton vehettek részt a sajtó képviselői. Egy harminc fős csónakba tizenöten – nem túl kényelmesen fértünk el. Természetesen lehetett még volna néhány főnek helyet szorítani, hiszen a Titanic túlélőinek utazása nem a kényelemről, hanem az életmentésről szólt. Ezután megpróbáltuk a lehetetlent – beleképzelni magunkat abba a helyzetbe, hogy a levegő egy-két fokos, körülöttünk holttestek és nem tudjuk, érkezik e mentésünkre valaki.

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2025. Július 05. 20:27, szombat | Belföld

MÁV-csoport: további vonalakon bővül az éjszakai közlekedés a metrók üzemidő-bővítéséhez kapcsolódva

A MÁV-csoport több vasútvonalon új járatokat indít, illetve módosítja a menetrendet, szombattól bővíti az éjszakai szolgáltatást.

2025. Július 05. 14:10, szombat | Belföld

NGM: a magyar üzemanyagárak a háborús feszültség ellenére továbbra is kedvezőbben alakulnak a szomszédos országokhoz képest

Az izraeli-iráni konfliktus lezárultával, az átmeneti megugrást követően a hazai és szomszédos üzemanyagárak is csökkenni kezdtek;

2025. Július 05. 11:02, szombat | Belföld

Axiom-4 - Kapu Tibor: egy csoda részese vagyok

Isteni élmény volt részese lenni a Grace űrhajó felbocsátásának, és az azóta eltelt valamennyi nap egy csoda, beleértve azt is, amikor először megpillantottuk a Földet

2025. Július 04. 18:39, péntek | Belföld

Orbán Balázs: indul az ukrán bosszúhadjárat amiatt, hogy Magyarország nem támogatja Ukrajna EU-csatlakozását

Indul az ukrán bosszúhadjárat amiatt, hogy hazánk nem támogatja Ukrajna EU-csatlakozását - jelentette ki a miniszterelnök politikai igazgatója csütörtökön Facebook-oldalán