Hírek
2022. Augusztus 14. 23:20, vasárnap | Helyi
150 éves a Dombóvár-Zákány vasútvonal

A Dombóvár-Zákány vasútvonalon 1872. augusztus 14-én indult el az első szerelvény.
Isten éltesse a többgenerációs vasutas családokat, a pályamunkásokat, a vezetőket és a vasutas településeket!
2022. augusztus 14-én ünnepeljük annak a vasútvonal megépítésének a 150 éves évfordulóját, amely több település fejlődését megalapozta, így Dombóvár életben is jelentős gyarapodást hozott. Másfél évszázada a rossz útviszonyok, utazási lehetőségek (hintón, szekéren, lóháton vagy gyalog közlekedtek) és nemzetgazdasági szempontok, a hazai gabonakereskedelem élénkítése mind szerepet játszottak abban, hogy az 1836. országgyűlésen közlekedéshálózati fejlesztési törvényeket fogadtak el. Az áruforgalom szempontjából fontos tengeri kikötő, a Fiumei vasút elérése volt a cél a 100 kilométeres, először több mint kilenc és fél óra menetidővel rendelkező Dombóvár-Zákány vasútvonal megépítésének. A Duna-Dráva Vasút kérte a törvény támogatását 1870-ben, a döntés értelmében a vasútépítő társaság magántőkével, s a kormány támogatásával kezdte meg a Zákány-Bátaszék közötti vonal kivitelezését 1871 tavaszán.
08. 13-án Zákányról Dombóvár irányába egy nosztalgia vonat indult, a megállóhelyeken, Csurgón, Somogyszobon, Kaposváron és Dombóváron az ünnepségek keretében emléktáblát helyeztek el.
A jelentős eseményen részt vett Pintér Szilárd Dombóvár és Jankó Szabolcs Zákány polgármestere, a vonaton együtt utazott több dombóvári képviselő, a dombóvári állomásfőnökség vezetői, családtagok, érdeklődők. A megállók alkalmával a történetek, események felelevenítése mellett, a település vezetői a vasútvonal megjelenésével elinduló előrevivő folyamatokról, a fejlődés megindulásának jelentőségéről beszéltek. Kaposváron Szita Károly polgármester várostörténeti pillanatnak, Pintér Szilárd polgármester dombóvári köszöntőjében fontos mérföldkőnek nevezte a 150 évvel ezelőtti eseményeket.
Kaposvár 1883-ban lett megyei rangú város, Dombóvár a magántársaság építésében létrehozott Duna-Dráva vonalnak és az azt követő évek további fejlesztéseinek köszönhetően vált először vasutas településsé, a Dunántúl egyik legjelentősebb vasúti csomópontjává, majd vasutas város lett 1971. április 1-jén. Dombóváron volt olyan időszak, hogy a munkaképes lakosság 45%-a dolgozott a MÁV alkalmazásában. A részletekről prof. dr. Majdán János történész ismertetőiből hallhattak a vonat kísérői, az érdeklődő közönség. Minden megállóhelyen újabb és újabb érdekességekre, jelentős fordulópontokra, következményekre hívta fel a figyelmet.
Keresztes Péter, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is a nosztalgia vonattal tartott, valamint Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgatója és Gáspár István MÁV-START Zrt. Járműbiztosítási igazgató végig kísérték az eseményeket. Többször elhangzott az ünnepségek alkalmával, hogy a magyar kormány jelentős fejlesztéseket tervez a jövőben. Szabó Csaba a dombóvári ünnepségen kiemelte, a mai helyzetben gazdasági szempontból és a fenntarthatóság miatt a vasúti teher- és személyszállítás jelentősége ismét nagyobb hangsúlyt kap, a klímabarát üzemeltetésre és energiahatékonyságra építenek a jövőben. A magyar kormány a következő években jelentős összeget fog fordítani a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, a gördülőállomány továbbfejlesztésére. A célok ismeretében a következő 150 évben is lesz feladat.
A szerelvényt szombat délelőtt a „Gigant” becenévre hallgató, 13. számú villamos mozdony húzta, amely Európa egykor legnagyobb, legerősebb mozdonya volt a maga korában. A 630 013-as mozdonyt szűkebb vasutas körben Dombóvár néven emlegetik és településünk várossá avatásának ötvenedik évfordulója alkalmából, 2020-ban lett felmatricázva. A nosztalgia vonatot egy 100 éves motorkocsi kísért, amely hosszú dudaszóval üdvözölte minden állomáson az érdeklődőket.
Városunkban a megemlékezést Dombóvár Város Önkormányzata, a MÁV Zrt. dombóvári vezetői és a Dombóvári Városszépítő és Városvédő Egyesület közösen szervezték.
Az ünnepségen Pintér Szilárd polgármester köszöntötte a szép számmal megjelent érdeklődőket. Köszöntőjében kiemelte, bízik abban, hogy a következő 150 év is legalább ennyire gyümölcsöző lesz, mint amilyen jelentőségteljesek voltak az elmúlt évtizedek, és az elkövetkező években tovább folytatódhat az építkezés. Szabó Csaba, a pécsi pályavasúti területi igazgató beszédében megosztotta a 150 év vonatkozásában a legfontosabb gondolatokat a jelen tükrében, a jövő terveinek megvalósításával kapcsolatban, amelyben a vasútnak továbbra is kiemelkedő szerepe lesz.
Prof. dr. Majdán János történész érdekes mozzanatokra hívta fel a figyelmet a dombóvári építkezés mentén, az okokról és következményekről mesélt a hallgatóságnak.
Közreműködött Müller Ádám és Kőszegi Csaba Valér, valamint a Dombóvári Zenész Egyesület. A közönség a csak erre az alkalomra készített dombóvári képeslapokból vihetett haza, hogy még sokáig emlékezhessenek, meséljenek az unokáknak városunk múltjáról, fejlődéséről.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Augusztus 15. 15:00, péntek | Helyi
Bálind József-ről nevezték el a Szuhay Sportcentrum kosárlabda csarnokát
Dombóvár Város Önkormányzata képviselő-testületének döntése alapján a Szuhay Sportcentrum kosárlabda csarnokát Bálind József Sportcsarnoknak nevezték el.
2025. Augusztus 15. 10:10, péntek | Helyi
A hónap műtárgya – Fekete István Múzeum
Augusztus hónap műtárgyának Ambrus Sándor (1959-2008) néhai dombóvári szobrász, grafikus, Fekete Istvánról készített nagyméretű képét választotta a múzeum.
2025. Augusztus 14. 08:26, csütörtök | Helyi
Forgalmirend-változás lesz augusztus 19–20-án Dombóváron
Az augusztus 19–20-ára tervezett rendezvények miatt több helyen útlezárásra és forgalmirend-változásra kell számítani Dombóvár-Kertváros városrészen.
2025. Augusztus 11. 15:13, hétfő | Helyi
Termőre fordult a göllei kertészmérnök által nemesített szőlő
A Gölle könnyei szőlőfajtát a Budapesten élő, 1933-ban Göllében született Dr. Sipos Lajos gépész- és kertészmérnök, nemesítő állította elő, aki a dombóvári gimnáziumban érettségizett 1951-ben.